LOYALITEITLoyaliteit in de horeca nu belangrijker dan ooit
Tijdens de pandemie hebben horecaondernemingen de hardste klappen moeten ontvangen. Daarom is juist nu eenmalige gasten omtoveren naar terugkerende gasten crucialer dan ooit. Na lange tijd van binnen zitten, mogen we weer buiten de deur eten en weekendjes weg. Mensen hebben weer zin om uiteten te gaan of een drankje te doen bij hun oude maar vertrouwde stamkroeg. Maar wat kan je - naast een goed menu en perfecte service - nog meer doen om de loyaliteit van gasten te verhogen? Een van onze koppelingen, Piggy, weet alles over klantloyaliteit. Bovendien bieden zij oplossingen om jouw gasten te laten terugkeren doordat ze jouw bedrijf top-of-mind maken én houden. |
Loyaliteit moet je verdienen
De loyaliteit van gasten verhogen en zorgen dat ze vaker terugkomen is lastiger gezegd dan gedaan. Of iemand wel of niet terugkeert en je aanraadt bij anderen, hangt namelijk af van veel factoren. Het eten moet goed zijn, de service moet buitengewoon goed zijn, mensen moeten zich gehoord voelen bij klachten en ga zo maar door.
Het personeel moet dus goed getraind worden, de keuken moet signalen van gasten opvangen en het managementteam moet goed blijven meten of de prijs-kwaliteitsverhouding (nog) wel klopt. Loyaliteit is dus een emotie die je moet verdienen - en is een doorlopend proces. Naast een strak concept, kan ook een loyaliteitsprogramma helpen om top-of-mind te blijven en de bezoekfrequentie te verhogen.
Loyaliteitsprogramma’s hebben bewezen effect
Steeds meer horecazaken starten een eigen loyaliteitsprogramma. Een loyaliteitsprogramma heeft namelijk veel voordelen en een bewezen impact op de loyaliteit van gasten: je geeft ze namelijk extra redenen om terug te keren. Piggy is bijvoorbeeld zo’n loyaliteitsprogramma. Ben je MplusKASSA-gebruiker? Dan is dit programma eenvoudig te integreren in jouw kassa. Dit komt doordat Piggy één van onze vele koppelingen is.
Hoe werkt het?
Gasten krijgen bijvoorbeeld een punt per bezoek of punten boven een bepaalde uitgave. Met deze punten kunnen ze sparen voor digitale of fysieke beloningen - denk bijvoorbeeld aan een fles wijn van het huis of een giftcard, tot aan een chef's table.
Onderzoek toont aan dat mensen meer uitgeven zodra ze meedoen aan een loyaliteitsprogramma. Mensen houden namelijk van sparen en bovendien triggered het allerlei positieve emoties: we houden ervan om beloond te worden en ook zorgt het voor een positieve associatie en ervaring. En dit verhoogt weer de binding met jouw restaurant en meer mond tot mondreclame.
Verzamel waardevolle data
Een ander belangrijk voordeel: je bouwt ook automatisch aan een waardevolle database. Zo verzamel je niet alleen belangrijke klantgegevens, zoals naam, adres en verjaardagen. Ook krijg je inzicht in wat welke klant bestelt. Al deze data kan je gebruiken om niet alleen in de zaak maar ook daarbuiten in contact te blijven met klanten.
Denk aan automatische verjaardag campagnes, updates over punten die ze gespaard hebben, speciale acties tijdens feestdagen of om gasten uit te nodigen voor de opening van een nieuwe locatie. You name it.
Meer weten?
Benieuwd of deze koppeling iets voor jou is? Adviseurs van STN geven graag persoonlijk advies. Dus neem gerust contact met ons op!
Bel 023-5386080 of stuur een mail naar [email protected]
De loyaliteit van gasten verhogen en zorgen dat ze vaker terugkomen is lastiger gezegd dan gedaan. Of iemand wel of niet terugkeert en je aanraadt bij anderen, hangt namelijk af van veel factoren. Het eten moet goed zijn, de service moet buitengewoon goed zijn, mensen moeten zich gehoord voelen bij klachten en ga zo maar door.
Het personeel moet dus goed getraind worden, de keuken moet signalen van gasten opvangen en het managementteam moet goed blijven meten of de prijs-kwaliteitsverhouding (nog) wel klopt. Loyaliteit is dus een emotie die je moet verdienen - en is een doorlopend proces. Naast een strak concept, kan ook een loyaliteitsprogramma helpen om top-of-mind te blijven en de bezoekfrequentie te verhogen.
Loyaliteitsprogramma’s hebben bewezen effect
Steeds meer horecazaken starten een eigen loyaliteitsprogramma. Een loyaliteitsprogramma heeft namelijk veel voordelen en een bewezen impact op de loyaliteit van gasten: je geeft ze namelijk extra redenen om terug te keren. Piggy is bijvoorbeeld zo’n loyaliteitsprogramma. Ben je MplusKASSA-gebruiker? Dan is dit programma eenvoudig te integreren in jouw kassa. Dit komt doordat Piggy één van onze vele koppelingen is.
Hoe werkt het?
Gasten krijgen bijvoorbeeld een punt per bezoek of punten boven een bepaalde uitgave. Met deze punten kunnen ze sparen voor digitale of fysieke beloningen - denk bijvoorbeeld aan een fles wijn van het huis of een giftcard, tot aan een chef's table.
Onderzoek toont aan dat mensen meer uitgeven zodra ze meedoen aan een loyaliteitsprogramma. Mensen houden namelijk van sparen en bovendien triggered het allerlei positieve emoties: we houden ervan om beloond te worden en ook zorgt het voor een positieve associatie en ervaring. En dit verhoogt weer de binding met jouw restaurant en meer mond tot mondreclame.
Verzamel waardevolle data
Een ander belangrijk voordeel: je bouwt ook automatisch aan een waardevolle database. Zo verzamel je niet alleen belangrijke klantgegevens, zoals naam, adres en verjaardagen. Ook krijg je inzicht in wat welke klant bestelt. Al deze data kan je gebruiken om niet alleen in de zaak maar ook daarbuiten in contact te blijven met klanten.
Denk aan automatische verjaardag campagnes, updates over punten die ze gespaard hebben, speciale acties tijdens feestdagen of om gasten uit te nodigen voor de opening van een nieuwe locatie. You name it.
Meer weten?
Benieuwd of deze koppeling iets voor jou is? Adviseurs van STN geven graag persoonlijk advies. Dus neem gerust contact met ons op!
Bel 023-5386080 of stuur een mail naar [email protected]